Budova s ujetým patentem: Vypadám jako obrovský košík a jsem na to hrdá!

Ach jo, ti Američané se ale mají! Znáte snad romantičtější prostředí pro žádost o ruku vaší milé, než to, jež vzniká z působivé souhry letní teplé noci a jasně zářivých světel budovy ve tvaru gigantického sedmipatrového piknikového košíku? Takovou úžasnou zvrhlost snad ani nejde odmítnout, že milé dámy?
Budova ve tvaru nákupního košíku v Ohiu
600 kg brambor, 14 krav, 900 l mléka... tenhle nákupní košík by toho dokázal pojmout opravdu hodně.
Zdroj: kewing / Source / CC BY-NC

A nyní si asi říkáte, co to jako má sakra znamenat? Prvoplánová avantgarda za účelem pořádně šokovat? Architektonický výstřelek dnešní doby, který světoví architekti častují kyselým úsměvem v doprovodu nesouhlasného kývání hlavy sem tam? Ale kdepak. Vše je daleko prostšího charakteru.

Tomuto gigantickému piknikovému košíku se přezdívá The Basket Building a leží ve dvacátém nejlidnatějším městě ve státě Ohio, v Newarku. A za celým tímto lehce ztřeštěným nápadem, který přitahuje světová média a turisty do jinak poklidného tempa života ve městě, stojí brilantní nápad v hlavě jednoho nevšedního člověka.

Vyrábíme košíky? Prodáváme košíky? Inu, nejlepší reklamou nám budiž kolosální košík!

Dave Longarberger se jednoho rána roku 1995 postavil před zrcadlo s kravatou ruce a najednou dostal geniální myšlenku. Luskl prsty a vítězoslavně si hvízdnul. Právě se totiž rozhodl zajistit dokonalou celoživotní reklamní kampaň jeho společnosti The Longaberger Company. Firmy, která se již od konce 19. století zabývá výrobou a prodejem ručně dělaných košíků z javorového dřeva se staromódním estetickým nádechem.

Nákupní košík ve státě Ohio

The Big Basket. Zdroj: Greg Gladman / Best Modern / CC BY-NC

Další použitý zdroj fotografie: sixes & sevens (modernfurniturefair.com - creative commons 2.0)

Pro lepší vysvětlení zrodu budovu se ještě přísluší dodat, že Dave Longarberger měl vskutku svérázný smysl pro humor a často mezi svými kolegy používal větu: „Každý den by měl obsahovat minimálně 25 % zábavy“. Nyní do sebe vše již úžasně zapadá, že? The Basket Buidling, která se zařadila mezi slavné stavby USA,  je tedy na pomezí vtipné recese a promyšleného marketingového tahu.

Peníze na dovolenou v USA

Spoříte dolary na dovolenou v USA? Východní polovina země nabízí spoustu zajímavých i bizarních míst, třeba jako prazvláštní dům v Ohiu. Zdroj: designer491 (Bigstockphoto.com)

Originální proutěné košíky jsou 160krát menší a také neváží 150 tun!

Po 2 letech a 3 měsících práce byl košíkový barák slavnostně otevřen, a to přesně v datu 7. prosince 1997.  Ať už si o tomto díle jistá komunita architektů myslí, co chce, ještě téhož roku byla stavba oceněna státní cenou Build Award Ohio a přiřadila Newark mezi zajímavá místa Ohia i celých USA.

Plánujete cestovat do USA nebo se jen chcete podívat na zajímavé fotky z této země? Sledujte nás na facebookovém profilu Amerika.cz:

Říká se, že to nejdůležitější máte uvnitř. V případě interiéru The Basket Building to platí dvojnásob. Vnitřní atrium je až po skleněný strop úchvatně vyzdobeným prostorem s dominantním velkým schodištěm. Za jediný den se po něm klidně projde něco málo přes 500 všudypřítomných zaměstnanců společnosti Longarberger.

Dále se vnitřek pyšní vybranou mramorovou podlahou, bujně rostoucími zelenými stromy, volně přístupným klavírem, příjemnou vůní třešňového dřeva a přirozeným světlem, ladně prostupující celé atrium a dalších 84 skleněných oken této sedmipatrové budovy.

Prohlídku unikátního košíkového baráku lze se vším všudy třeba realizovat v rámci výletní cesty po severovýchodu USA, protože Ohio je velmi blízko NYC nebo Washingtonu, D.C.

Jste architekt a máte v hlavě šílené dílo, které prostě musíte postavit? Jeďte stopro do Ameriky…

Jak vidíte, tak tady je totiž obecně velmi úrodná půda pro uskutečnění jakkoli "prapodivné" architektonické choutky. Chcete znát nějaký další ztřeštěné příklady staveb, které zde může najít? Máte je mít!

  • V Pensylvánii se od roku 1948 nachází "bílá bota", která svět architektury oblažila o další bizarnost par excellence. Postavit ho nechal pan Mahlon N. Haines jako reklamní logo své sítě obchodu s obuví.
  • V Kansas City se zase místní rozhodli, že architektura veřejné knihovny by měla přece věrně odrážet vzhled jednotlivých knižní titulů, tak jak jsou normálně seřazené vedle sebe v rámci jedné poličky. Tak vzniklo naprosto originální a šokující dílo.
  • Samostatnou kapitolou, zdánlivě "převracející" se logiku vzhůru nohama, jsou budovy edukativního projektu pro děti Wonderworks. Tz jsou doslova a zcela nekompromisně na "hlavu postavené".
Autor: Pavel Jartym Čt, 05/14/2015 - 09:42