Nejslavnější přehrada Ameriky: Dělníci si máčeli čepice v asfaltu
![Hooverova přehrada letecky](https://www.amerika.cz/sites/default/files/styles/large/public/bigstock-hoover-dam-7884092.jpg?itok=GD1aRB5b)
Jsou 30. léta minulého století a v Mohavské poušti roste moderní technický zázrak. Frank Crowe – „otec přehrady“ – měl navíc i štěstí, že jeho tak trochu šílený návrh na přehradu přišel uprostřed hospodářské krize USA. Crowe tak mohl snadno najmout muže, kteří byli ochotní pracovat v absolutně nelidských podmínkách.
![Hooverova přehrada pěkně zblízka](http://www.amerika.cz/sites/default/files/styles/large/public/bigstock-hoover-dam-23635955.jpg?itok=_BGXwotR)
Hráz je vysoká 220 metrů, dlouhá 379 metrů a u svého základu silná asi 201 metrů. Zdroj: Bigstock.com
Za příplatek 60 centů mohli nejodvážnější muži provádět výškové práce za pomoci vrtáků a výbušnin stěny Černého kaňonu. Jejich jediná ochrana horkému pouštnímu slunci byly čepice máčené v asfaltu. Šílenství? Naprosté! Okolo 100 lidí za to také zaplatilo životem.
A teď si asi říkáte, jestli neproběhla stávka? Taky že ano – v srpnu 1931. Jenže nesmlouvavý Crowe dělníkům vysvětlil (20 tisíc dělníkům, kteří na přehradě pracovalo, 24 hodin denně, ve 3 směnách), že na místo 1 z nich čeká dalších 12 nezaměstnaných. I přes tyto problémy Hoover Dam vznikla v rekordním čase, a to o 2 roky dříve než bylo dokonce v původním plánu.
![Řeka Colorado a Hooverova přehrada](http://www.amerika.cz/sites/default/files/styles/large/public/bigstock-hoover-dam-colorado-grand-can-93839189.jpg?itok=oMy_kQ5z)
Po hrázi kdysi vedla dvouproudá silnice, ale ta po otevření nového mostu pár set metrů po proudu Colorada slouží už jen turistům. Zdroj: Bigstock.com