Budou Češi jezdit nakupovat do USA?
Úspěšný prodej poznávacího zájezdu do jakékoli země závisí na řadě okolností, mezi nimiž kurzová výhodnost hraje sice podstatnou, nikoli však rozhodující roli. Lze ale pochopitelně říci, že nynější kurz dolaru vůči koruně zásadně zlevní útratu klienta v USA. Vyjma stravy či bydlení, nyní bez nadsázky platí, že zboží spotřebního charakteru zde vyjde o 30 až 50% levněji než v ČR. Tak třeba v případě koupě dražší elektroniky, fotoaparátů atd., může klient ušetřit i desítky tisíc korun.
Ceny jednotlivých zájezdů levný dolar neovlivní?
To jistě také, jenže to není na první pohled tak zřejmé. Důležité je, že díky levnému dolaru držíme ceny zájezdů na stejné úrovni jako v předcházejících sezonách. A to hlavně navzdory cenám ropy, které trvale zdražují jak leteckou přepravu, tak i transfery na místě. Zatímco dolar zlevňuje, cena benzinu vzrostla v USA za posledních 5 let o více než 300%. A to už je kupříkladu u kratšího okruhu na západním pobřeží o délce čtyři tisíce kilometrů docela znát. Zájezdy na východě USA zase ovlivňuje dramatické zdražování ubytování v New Yorku či Washingtonu DC.
Co očekáváte od změkčení vízového režimu, případně jeho úplného zrušení?
Naše očekávání jsou prozatím střídmá. Způsob žádání o víza sice doznal jistého zjednodušení, nicméně přetrvávající nutnost osobního pohovoru na americké ambasádě nadále brzdí řadu lidí v realizaci jejich cesty. Úplné zrušení víz, které je sice realitou na papíře, ale žádá si vývoj blíže nespecifikovaného technického řešení ze strany amerických úřadů, neočekáváme dříve jak do dvou let. Teprve pak lze hovořit o předpokladech vyšších prodejů a to především v segmentu pobytových zájezdů. Tam by dynamika růstu mohla jít do desítek – v některých případech i stovek procent.
V prestižní anketě profesionálních hodnotitelů TTG získalo letos ESO travel 1. místo v kategorii touroperátor pro Ameriku. Co vás odlišuje od konkurence – respektive existuje něco, co děláte lépe?
Snažíme se zcela jednoduše předjímat spokojenost klienta jeho vlastní optikou. Z naší strany jde o dlouhodobé úsilí – lépe řečeno obecný přístup ke všem poznávacím produktům naší kanceláře. Klademe klíčový důraz na kvalitu ubytování v centrech poznávaných měst a v těsné blízkosti národních parků, organizačním zajištění, a znalostech a nasazení našich průvodců. Neřekl bych tedy, že děláme něco, co jiní nechtějí nebo neumějí. Rozdíl je možná v tom, že nám se daří tyto principy promítnout do reálného zájezdu. Spokojenost klienta se přitom v mnoha ohledech rodí i několik měsíců před cestou a je spjata nejen s individuálním přístupem, ale i s informačnímu zázemí, které dokážeme poskytnout. Ostatně právě pro Spojené státy americké spouštíme od nového roku na adrese www.amerika.cz zbrusu nový internetový server, který zodpoví prakticky jakoukoli otázku týkající se cestování do USA, pomůže s orientací a nabídne řešení. Nevíme sice, zda získané informace přivedou klienta do naší kanceláře, věříme však, že povedou k odstranění některých předsudků k této krásné zemi a přesvědčí případného čitatele o profesionalitě týmu, který za touto webovou prezentací stojí.